Nader tot Reve: forum Naar de homepage van Nader tot Reve
tak
GEDICHT VOOR MIJN ZOON R.
Nu het seizoen gesloten is, de vrienden zijn vertrokken,
het water kil geworden en de lege lucht,
bevochtigd van miljoenen tranen, zwijgt,
verheft Zich God in eindeloze Majesteit.
Condoleance register Gerard Reve

Het condoleance register is afgesloten voor nieuwe bijdragen. U kunt de bijdragen nog wel lezen.
   |  Naar begin  |  Ga naar onderwerp  |  Zoeken   Volgend onderwerp  |  Vorig onderwerp 
 rust zacht en hulde voor wouter
Auteur: hans van egters (---.adsl.xs4all.nl)
Datum:   

Rust zacht, lieve Gerard, er was niemand die sterker en ontroerender heeft kunnen verwoorden wat het is om mens te zijn.

ps:
hulde aan wouter van oorschot die je wreekte toen mulisch bij de woestijnruiters op de avond van je overlijden je schrijversschap en je integriteit betwiste.... (je gelooft de ijdelheid en geborneerdheid van die man niet)....

Re: rust zacht en hulde voor wouter
Auteur: Jan (---.tc2.routit.net)
Datum:   

Mulisch een ijdeltuit? Ben ik het mee eens. Sterker nog, hij lijkt ijdeltuiterij te hebben uitgevonden. Maar om die man nou geborneerd te noemen??? Ik wil niet zeggen dat ik fan van hem ben, integendeel. Maar ik lees wel zijn boeken, zo goed als vele andere boeken en heb daar een mening over, net als bij Reve. Ik kan het dus daarin niet met u eens zijn.
Ik heb het programma ook gezien en was het in sommige opzichten met HM eens. Het vroege werk van Reve was beter dan zijn late werk. Dat is geen tekortkoming, ik vind dat een bewijs van genialiteit. Mulish heeft in zijn schrijversloopbaan langzaamaan veel bijgeleerd, bij Reve was het vanaf het begin al aanwezig. En een meesterwerk al voor in je carriere afleveren is bijna altijd funest voor een kunstenaar. Vandaar dat ik er ook moeite mee heb om Mulish en Reve (en Hermans en Wolkers) met elkaar te vergelijken. Het zijn zulke verschillende schrijvers en zulke verschillende carrieres.

Auteur: Ani (---.dsl.ip.tiscali.nl)
Datum:   

Een aantal opmerkingen van HM waren inderdaad bekrompen en ongepast, ook wat mij betreft. Bijvoorbeeld vooreerst memoreren dat Reve in 'De Taal Der Liefde' HM zelve

Auteur: Arent (---.erasmusmc.nl)
Datum:   

Mulisch is nu eenmaal geen revist.
Dat weet u net zo goed als ik.

Auteur: frans (---.dsl.introweb.nl)
Datum:   

Misschien mogen we het nog meemaken dat de gepretenteerd schrijver h.m. zal beseffen dat het nutteloos is jaloers te zijn op zijn "concurrent"-maar-met-TALENT. Misschien mogen we het ook nog meemaken dat hij zich in zijn voorlaatste adem tot de Heilige Moederkerk bekeerd en vervolgens met zijn laatste adem prevelt: "O Gerard,die het einde zijt,NADER TOT U" (om vervolgens bijv. de circusjongens-roman uit zijn handen te laten vallen)Tot dan moeten we er genoegen mee nemen dat deze vervelende, bebrilde kwal voor de verrekijk tenminste toch toegaf dat JOOP een fantastisch offer heeft gebracht.

Gegroepeerde weergave   Volgend onderwerp  |  Vorig onderwerp