Nader tot Reve: forum Naar de homepage van Nader tot Reve
tak
GEDICHT VOOR MIJN ZOON R.
Nu het seizoen gesloten is, de vrienden zijn vertrokken,
het water kil geworden en de lege lucht,
bevochtigd van miljoenen tranen, zwijgt,
verheft Zich God in eindeloze Majesteit.
Condoleance register Gerard Reve

Het condoleance register is afgesloten voor nieuwe bijdragen. U kunt de bijdragen nog wel lezen.
   |  Naar begin  |  Ga naar onderwerp  |  Zoeken   Volgend onderwerp  |  Vorig onderwerp 
 geboortehuis
Auteur: Cathrien (---.dial.xs4all.nl)
Datum:   

Voor Gerard Reve,
In je geboortehuis is het altijd stil. Er zijn geen kinderen meer. Er wonen alleen nog grote mensen. Ik stel me soms voor hoe het was vroeger. Ik meen soms een gevoel voor soberheid of dorheid van je te herkennen in de woning, waar het altijd droog en vaak zonnig is. Het is geen somber en naar huis. Veel ramen, hoog in de lucht en op de hoek bij de tram. Zoals het vroeger was, dat is niet goed meer te zien. Wel zit er nog een luikje in de vloer, de planken vloer waar ook jij en je familie eens over hebben gelopen.
Met jouw moeder heb ik een tijd veel medelijden gehad, als je bedenkt dat zij een huishouding voerde in zo'n klein huis met haar man, een opa en twee kleine kinderen. Zonder balkon, steeds al die trappen op en je had toen nog geen douche of geiser.
Als baby heb je er een jaar gewoond, zo staat het in de archieven.
Voor mij is het altijd bijzonder geweest, dat zo'n beroemde en knappe schrijver, die de leeftijd heeft van mijn eigen vader, in mijn woning geboren is. De boeken van Gerard Reve heb ik pas leren kennen eind jaren zeventig, al las

Gegroepeerde weergave   Volgend onderwerp  |  Vorig onderwerp