Nader tot Reve: forum Naar de homepage van Nader tot Reve
tak
GEDICHT VOOR MIJN ZOON R.
Nu het seizoen gesloten is, de vrienden zijn vertrokken,
het water kil geworden en de lege lucht,
bevochtigd van miljoenen tranen, zwijgt,
verheft Zich God in eindeloze Majesteit.
Condoleance register Gerard Reve

Het condoleance register is afgesloten voor nieuwe bijdragen. U kunt de bijdragen nog wel lezen.
   |  Naar begin  |  Ga naar onderwerp  |  Zoeken   Volgend onderwerp  |  Vorig onderwerp 
 5 tot 10%
Auteur: P.Majoor (---.dsl.quicknet.nl)
Datum:   

Slechts 5 tot 10% van de Nederlandse bevolking, begrijpt, waardeerd en houd van zijn werk. Dat is precies het percentage van de mensen met enige hersens en gevoel in hun donder. Tegenover de meerderheid van perfide en domme mensen. Reve een volksschrijver? Ja, maar wel voor eigen volk!

Re: 5 tot 10%
Auteur: Wessel Meijer (---.adsl.versatel.nl)
Datum:   

Ik denk dat de helft daarvan (dus 2,5 tot 5%) overblijft; namelijk de mensen met gevoel in hun donder. Het hebben van hersens (intelligentie) betekend geenszins dat je niet perfide of dom zou kunnen zijn. Dat is voor mij nou juist door de heer Reve zo prachtig duidelijk gemaakt.

Wessel Meijer,

Aardappeleter.

Auteur: walter (---.access.telenet.be)
Datum:   

Ja, maar wel dt-fouten maken!
Quod erat demonstrandum, eigenlijk

Auteur: Rik Comello (---.dsl.ip.tiscali.nl)
Datum:   

5 tot 10 procent korting en toch nieuw en ongebruikt

Datum:   

Schrijf- en/of dt-fouten zijn geen blijk van domheid doch slechts vaak het enige waarop zij die meesttijds geen inhoud hebben graag euvel duiden. 'Vermijdt het gebruik van moeilijke woorden' schreef de volksschrijver aan een bewonderaarster. Hij schreef het derhalve niet in het Latijn.

Wessel Meijer,

Aardappeleter.

Auteur: 1 Oude Arbeider (---.w193-250.abo.wanadoo.fr)
Datum:   

Grammaticale fouten zijn wel erg en degenen die zich eraan storen bewijzen alleen maar dat zij wel zorg besteden aan hun teksten. Reve haatte mensen die slecht Nederlands spraken of schreven en de barre abacadabra die uit Wessels Meijers pen vloeide, zou hem met afschuw vervuld hebben. Zo te zien aan de meeste reacties, leest men Reve graag maar leert men weinig van hem.

1 Oude Arbeider

Auteur: godelieve (---.dyndsl.versatel.nl)
Datum:   

het is al lang geen mode meer om te zeuren over taalfouten. laat toch waaien. taalfouten zeggen niets over de intelligentie van iemand. het zegt wel iets over een klein stoornisje in de hersens waardoor het iets moeilijker is om alles correct te schrijven. en wat is correct? wat een groepje taalkundigen ons dwingend voorschrijft? iemand die latijnse uitdrukkingen kent hoeft ook niet dom te zijn, kan zelfs best slim zijn. echt een condoleanceregister voor Reve. met kissebisjes. laten we vooral niet vergeten om de eerste 6 weken elke avond drie weesgegroetjes en een onzevader voor gerards zieleheil en tevens het onze, te bidden.

Auteur: godelie (---.dyndsl.versatel.nl)
Datum:   

zou het zo erg zijn? zou hij daarmee niet bedoeld hebben de mensen die zich er op voorstaan iets belangrijks te betekenen? als die slecht, fout spreken en schrijven? als iemand dood is, kunnen we heerlijk rondfantaseren over hoe iemand was. maar hij zal toch niet bijna de hele wereld hebben gehaat/ want we brabbelen en krassen toch bijna allemaal maar raak, net als de vogelen des velds? Zanglijsters zoals reve en andere zangvogels daargelaten.

Auteur: P.Majoor (---.dsl.quicknet.nl)
Datum:   

Ja,arbeiders behoren zich wel zorgen te maken over correct taalgebruik, anders wordt het een zooitje. Gelukkig kennen sommige mensen hun plaats nog.

Auteur: Dominiek Truyers (---.access.telenet.be)
Datum:   

Mr. Meijer (schrijf ik dat goed ?),

Deze mail heeft geen inhoud en het is inderdaad heel erg pass

Auteur: Ren (---.direct-adsl.nl)
Datum:   

Beste allemaal!

Ik begin toch de tekst op het bidprentje zeer te waarderen.

Er is niets mijn God.....' dan het geruis der oceanen.....dan holle woorden' .......(veel) en mijn gevecht opweg naar U. Of zoiets...!

groet Ren

Auteur: Dominiek Truyers (---.access.telenet.be)
Datum:   

Beste Ren

Auteur: Ren (---.direct-adsl.nl)
Datum:   

Drink een lekker wijntje beste Dominiek!

En luister naar de mooie stem van onze oude baas....

groet Ren

Auteur: dominiek truyers (---.access.telenet.be)
Datum:   

Ren

Auteur: 1 Oude Arbeider (---.w193-250.abo.wanadoo.fr)
Datum:   

De schrijver Gerard Reve was geniaal door zijn taalgebruik. Hij was voor de meeste van zijn lezers niet zozeer een mens van vlees en bloed maar eerder 1 van inkt en papier: want eerst in zijn teksten kwam hij voor ons tot leven (en hij leeft daarin voort, zie op deze site het prachtige, mysterieuse gedicht van Willem Bevaart). (Ik heb het uiteraard niet over degenen die hem persoonlijk gekend hebben.) Een schrijver is een mens in een tekst, een wezen van woorden en zinnen. Dat is wat ik de 'literaire transsubstantiatie' zou willen noemen: de mens is door gebruik van papier en inkt tekst geworden. Een schrijver schrijft niet over de werkelijkheid om jou iets over de werkelijkheid mee te delen, neen, hij wil jou de werkelijkheid in zijn taal laten beleven. De werkelijkheid van de schrijver is dus niet te scheiden van de vorm die hij haar in zijn geschriften heeft gegeven. Wil je hem dan als lezer eren, begin dan met je correct uit te drukken. Tijdens vele uren dikwijls zware en vermoeiende arbeid heb ik over deze dingen kunnen nadenken en alleen de vrucht van dat nadenken wilde ik in alle bescheidenheid aanbieden. Het was zeker niet mijn bedoeling schimpscheuten uit te lokken.

1 Oude Arbeider

Datum:   

Ik ben inmiddels begonnen aan een cursus visserslatijn; misschien dat dat helpt. Voor de rest gaat het steeds beter, ook met de grammatica. Weinig te klagen. Moge dhr. Reve in vrede rusten en moge u en ik nog regelmatig een schaterlach lachen om zijn onge

Gegroepeerde weergave   Volgend onderwerp  |  Vorig onderwerp