Nader tot Reve: forum Naar de homepage van Nader tot Reve
tak
GEDICHT VOOR MIJN ZOON R.
Nu het seizoen gesloten is, de vrienden zijn vertrokken,
het water kil geworden en de lege lucht,
bevochtigd van miljoenen tranen, zwijgt,
verheft Zich God in eindeloze Majesteit.
Condoleance register Gerard Reve

Het condoleance register is afgesloten voor nieuwe bijdragen. U kunt de bijdragen nog wel lezen.
   |  Naar begin  |  Ga naar onderwerp  |  Zoeken   Volgend onderwerp  |  Vorig onderwerp 
 De laatste eer bewezen
Auteur: Maurice Beljaars (---.upc-j.chello.nl)
Datum:   

Velen waren afwezig, hoewel hun laatste groet zo vanzelfsprekend zou zijn geweest. Zo zal de een of de ander door overmacht zijn weggebleven, maar over het algemeen is het een teken aan de wand: minderwaardigheidsgevoelens, afgunst, misplaatste plaatvervangende schaamte, zelfdiskwalificatie, enfin noem alles maar op, het wordt er allemaal door bevestigd. Het boekenbal? Geboer en gebral; 'de Nederlandse literaire wereld' bijt zichzelf in de staart en weet niet uit te stijgen boven de eigen platvloersheid. Alleen mannen en vrouwen 'met ballen' zaten in Machelen aan de Leie, legden de hand teder op de sobere kist, wensten Joop op het kerkhof sterkte toe. Om de treffende woorden van Erwin Mortier uit diens geniale afscheidstoespraak te lenen: "Blind zijn is niet erg, je ziet alleen zo weinig." Ik ben blij dat ik er was, met mijn vriend zat ik op de voorste rij, aan de rechterzijde. De plaats, de kerk, de mensen in Machelen en alles eromheen, het had iets mistieks, iets dromerigs. En het was in al zijn puurheid, eerlijkheid en eenvoud zo wonderlijk schoon. Dit laatste eerbetoon had ik nooit, nooit willen missen. Ik wens Joop Schafthuizen in het bijzonder veel sterkte toe.

Gegroepeerde weergave   Volgend onderwerp  |  Vorig onderwerp