Nader tot Reve: forum Naar de homepage van Nader tot Reve
tak
GEDICHT VOOR MIJN ZOON R.
Nu het seizoen gesloten is, de vrienden zijn vertrokken,
het water kil geworden en de lege lucht,
bevochtigd van miljoenen tranen, zwijgt,
verheft Zich God in eindeloze Majesteit.
Condoleance register Gerard Reve

Het condoleance register is afgesloten voor nieuwe bijdragen. U kunt de bijdragen nog wel lezen.
   |  Naar begin  |  Ga naar onderwerp  |  Zoeken   Volgend onderwerp  |  Vorig onderwerp 
 met reve op de bank bij ernst valkhoff
Auteur: godelieve van gemen (---.dyndsl.versatel.nl)
Datum:   

het was 1967. ik had als 22-jarige net een dikke zweedse roman vertaald en was daar buitensporig trots op. ik studeerde zweeds. onze vakgroep scandinavische taal-en letterkunde bestond uit een zeer gering aantal mensen. we werden bij de docenten en de professor, nel boer-den hoed, thuis uitgenodigd op verjaardagen en feestjesen tentamens! zo hadden we op een avond een feest in Ruimzicht, een toen sjieke flat in amsterdam. er was ook een pas afgestudeerde gehad. haar naam: rinske verschoor; zij was de vriendin van bram peper en zwanger van hem, ze waren aan de vooravond van hun huwelijk. zij twee en de andere studenten waren in Ruimzicht bij onze docent voor deens, noors en old nordic/oud noords, Ernst valkhoff. hij woonde met zijn italiaanse partner mauricio gracioso daar in Ruimzicht. mij werd een plaats aangewezen naast een heel vriendelijk uitziend persoon. het was Gerard van 't Reve. Naast hem zat denk ik teigetje, een stille beschaafde bleke jongeling. die avond hebben we lief gebabbeld en ik was zo onnozel en hij ook, dat we beiden dachten, dat ik zijn boeken wel in het zweeds zou kunnen vertalen. de volgende dag zag ik dat toch niet zitten! tegen ernst had hij gezegd: wat een schatje was dat limburgse meisje, ze is katholiek en ze gaat mijn boeken vertalen. ernst heeft hem meteen uit die droom geholpen wat het vertalen betreft, zoals ik later hoorde. ik ben na die avond Reve altijd sympathiek en goedaardig blijven vinden. dingen die hem als slecht zijn aangerekend, zijn absoluut bedoeld geweest als ironie en ook een beetje om te "jennen", om de dommerds en arroganten uit de tent te lokken. daar ben ik gewoon zeker van. gewoon een zacht mens, geen aansteller, eerder verlegen was hij.
toen wij, studentjes en afgestudeerde scandinavisten weg waren, ging voor onze homomedemensen het feest nog gezellig door. het was toen dat bram peper de schrijver reve voor het eerst ontmoette. zelf weet peper dat niet meer. maar ik wel.
dit wou ik even vertellen aan jullie, reve's vrienden.
Teigetje en Hanny en al zijn geliefden wil ik ook veel liefs wensen en sterkte.

Gegroepeerde weergave   Volgend onderwerp  |  Vorig onderwerp